Bygulvet: Nytt liv i mørk gate
Oslo Horisont vil ha et stort kafé-, restaurant- og serveringsområde i førsteetasjen vendt ut mot Schweigaards gate. Dette vil være synlig ut mot gaten gjennom rause vindusflater, og skape en mykere overgang mellom bygget og gaten. Det har til hensikt å trekke flere forbipasserende inn i serveringsområdet.
Serveringsområdet er planlagt som et fleksibelt møtested for de som jobber i bygget, hotell- og konferansegjester, lokalbefolkning og folk på bytur, og selvsagt de mange reisende som vil bruke den nye inngangen til Oslo S. Her ser man for seg en kreativ atmosfære som visker ut skillet mellom arbeidslivets profesjonalitet og fritidens uformelle omgangsformer.
De siste 20 årene har man ofte sett hvordan nye etableringer av restauranter og hoteller i lite attraktive byområder kan sette i gang endringsprosesser som gir stedene en ny, positiv utvikling og mening. Et typisk eksempel er oppussingen av det gamle United Artists Theatre i belastede Downtown Los Angeles, og åpningen av Ace Hotel i 2014. Andre steder, nærmere Oslo, som for eksempel i København, har man eksempler som gourmetrestauranten Noma som åpnet i det tidligere industriområdet Refsehaleøen.
Beliggenheten i et litt herjet byområde, kan skape en fascinerende spenning, som gjør den urbane opplevelsen mer intens og eksotisk. Det er gode grunner til at en liknende effekt vil skje med etableringen av hotell og serveringssteder i Biskop Gunnerus’ gate.
En annen spennende detalj ved Oslo Horisont, er trappeforbindelsen mellom taket på basen, byggets østside og Nylandsbroen. Nylandsbroen har lenge vært ansett som en potensielt viktig, fremtidig kobling mellom østkantens befolkning og Fjordbyen.
Det foreligger nå ulike løsninger som handler om å redusere dagens Nylandsbro, enten ved å bygge den ned over tid, eller å rampe den ned til Nylandsveien nord for Schweigaards gate, slik Bymiljøetatens konsept «byliv» i Konseptvalgutreding for Schweigaards gate viser. Det tegner et framtidsbilde av nye, attraktive forbindelser i et byområde opprinnelig planlagt for biltrafikk, men nå tilrettelagt for syklister og fotgjengere.